top of page

Öl i Göteborgs-Posten

Updated: Feb 22, 2022

En artikel i Göteborgs Posten härom dagen fångade mitt intresse som ölnörd. Titeln var "Hjälp! Öl smakar inte öl längre!" Skribenten Robert Lagerström går igenom dagens vilda experimenterande vid bryggning av hantverksbira. Öl smaksätts för att smaka bla frukt, godis eller bakelse. Och inga större protester hörs. Till viss del känner jag verkligen igen mig i hans resonemang. När man har smakat av en salig blandning av bira vill man ibland bara ha en riktigt bra tysk pilsner👍 Då faller mitt val för tillfället på den ytterst prisvärda Berliner Pilsner 5%. Enkel stram och klassisk tysk pilsner. Den är så pass bra att jag kommer förära den med ett eget blogginlägg framöver. Tillbaka till GP. Anledningen till skribentens vinkling på artikeln är några av veckans nyheter från Systembolaget.

-Swedish Vacuum Cleaner (10841) 47:90 kr, 33 cl, 13 % Kees, Nederländerna Dessertölsversion av dammsugare -Death By Caribbean Chocolate Cake (10820) 56:90 kr, 33 cl, 10,2 % Siren, Storbritannien Dessertöl bryggt med kokos.


Ovan, något utforskande, hantverksbira faller uppenbarligen skribenten i smaken då han ger båda fyra stycken fyrar 😉

Att även ölbranschen vill utvecklas är ju en självklarhet även om jag personligen tror att det framöver kommer en tillbakagång till rötterna. Och då tror jag att dessa experimentella hantverksbira faller i glömska.


Vill ni ha en fylligare utsvävning om Swedish Vacuum Cleaner hittar ni en via av Mauro från pilsner.nu via denna länk. https://pilsner.nu/kees-vacuum-cleaner/



41 views0 comments
bottom of page