top of page

Skotsk hantverksbira!

Idag vill jag slå ett slag för ett, i Sverige, kanske för alla inte så välkänd skotskt bryggeri - Belhaven. På Systembolaget har de en öl i ordinarie sortimentet, Twisted Thistle IPA 5,6%. Samt två öl i beställningssortimentet, St Andrews Amber Ale 4,6% (styckvis beställning) och Scottish Stout 7% (beställning om 12 flaskor).

Twisted Thistle IPA är en mer traditionell IPA från Skottland och har inga av de nya tidens toner utan en mer knäckig touch av toffee.

St Andrews Amber Ale är en något lättare ale som vinner på att inte serveras för kall. Smakprofilen är lite smörig och maltig.

Stouten är i ärlighetens namn som en blandning mellan en stout och en brown ale. Då jag har en stor fäbless för brown ale diggar jag den skarpt.

Att samtliga tre bira ovan dessutom är otroligt prisvärda är ju inte heller helt fel. Samtliga kostar mindre än 30 spänn per flaska och då är två av dem dessutom i 50cl flaskor.

Kvalitet behöver inte kosta skjortan...

Belhaven har förstås en uppsjö av fler fina hantverksbira. Förhoppningsvis kommer Systembolaget också ta in dem framöver.

Jag har med största nöje avnjutit bla Belhaven Speyside Oak Aged Blond Ale 6,5% vid ett av mina besök i skotska Dundee.


11 views0 comments

Subscribe Form

Thanks for submitting!

bottom of page